Apple gaat samenwerken met het Indiase Bharti Airtel om de premium klanten van het telecombedrijf gratis toegang te geven tot zijn muziek- en videostreamingdiensten, waardoor de Amerikaanse gigant toegang krijgt tot duizenden consumenten in het dichtstbevolkte land ter wereld.
Met voornamelijk Engelstalige content is Apple TV+ een kleine speler op de Indiase media- en entertainmentmarkt van 28 miljard dollar, waar concurrenten zoals Netflix, Amazon Prime Video, Disney+ Hotstar en JioCinema van miljardair Mukesh Ambani domineren.
Deze stap komt op een moment dat de concurrentie in India verscherpt en een fusie van 8,5 miljard dollar van de Indiase media-activa van Reliance en Walt Disney – die elk een streamingdienst hebben – onderworpen wordt aan strenge controle door de mededingingsautoriteiten.
“Apple TV+ zal worden gebundeld met premium Airtel WiFi en Postpaid-abonnementen,” aldus Airtel in een verklaring op dinsdag, hoewel de bedrijven geen waarde van de deal of informatie over de kosten bekendmaakten.
Apple Music zal ook beschikbaar zijn voor huidige premium gebruikers van Airtel’s Wynk muziekapp, die zal worden stopgezet. De werknemers van Wynk zullen worden opgenomen in het bedrijf, aldus Airtel.
Twee bronnen die bekend zijn met de strategie gaven aan dat het voor Apple vooral gaat om het bereiken van een veel grotere groep consumenten met zijn digitale diensten, gezien Airtel de op één na grootste telecomoperator van het land is met 281 miljoen abonnees.
Ambani’s Reliance Jio telecomdienst heeft 489 miljoen gebruikers.
De Apple TV+ streamingdienst, bekend van originele series zoals Ted Lasso, The Morning Show en Slow Horses, heeft zich tot nu toe onderscheiden in het streaminglandschap door zich te richten op in-house content.
De meeste concurrerende platforms in India en daarbuiten bieden gebruikers oudere films en tv-shows van andere studio’s aan, naast hun eigen originele producties.
Airtel zal binnen enkele dagen nieuwe tariefplannen aankondigen die gratis Apple TV+ aanbiedingen bevatten, zeiden twee andere bronnen die direct op de hoogte zijn van de plannen.
Momenteel kost de Apple TV+ dienst 9,99 dollar per maand in de VS en 99 Indiase roepies (1,18 dollar) per maand in India, in vergelijking met Ambani’s JioCinema, dat gratis cricketcontent aanbiedt en plannen heeft vanaf slechts 29 roepies per maand. Netflix begint met een maandelijks tarief van 149 roepies.
Cricket wordt gezien als een manier om meer klanten naar streamingplatforms in India te lokken, en Disney verloor vorig jaar miljoenen Indiase gebruikers toen het de streamingrechten op de Indiase Premier League, het rijkste crickettornooi ter wereld, aan Ambani’s Reliance verloor.
Apple heeft 6% van de 690 miljoen smartphonegebruikers in India, volgens gegevens van onderzoeksbureau Counterpoint. De resterende markt wordt gedomineerd door telefoons van Samsung en Xiaomi, die draaien op het Android-besturingssysteem van Google.