Google introduceert productadvertenties in AI-overzichten

Google introduceert productadvertenties in AI-overzichten

Google gaat productadvertenties toevoegen aan sommige van zijn AI-overzichten. Wanneer een gebruiker iets opzoekt, zal de AI-samenvatting van Google nu niet alleen een antwoord geven, maar ook gerelateerde producten tonen die de gebruiker kan aanschaffen. Deze advertenties worden onder de kop “gesponsord” weergegeven. Een woordvoerder van Google, Craig Ewer, vertelde aan The Verge dat de advertenties alleen zullen verschijnen wanneer de zoekopdracht een “commercieel oogpunt” heeft.

Google experimenteert al sinds mei met advertenties in AI-overzichten en is nu begonnen met de uitrol hiervan. Daarnaast verandert Google ook het format van de AI-overzichten. Na testen in augustus, worden geciteerde webpagina’s nu prominenter weergegeven aan de rechterkant van de samenvattingen. Dit heeft volgens het bedrijf geleid tot een toename van het verkeer naar de ondersteunende websites in vergelijking met de vorige lay-out.

In eerste instantie zullen de advertenties in de AI-overzichten alleen op mobiele apparaten in de VS te zien zijn. Ter vergelijking: Microsoft toont ook advertenties in zijn Copilot-chatbot.

Google introduceert ook AI-georganiseerde zoekpagina’s, die een aangepaste resultatenpagina tonen met relevante informatie in plaats van een simpele lijst met links. Deze functie is momenteel uitsluitend beschikbaar op mobiele apparaten in de VS voor zoekopdrachten met betrekking tot recepten en maaltijdideeën.

Wat zijn AI-overzichten?

AI-overzichten bieden gebruikers beknopte samenvattingen van informatie uit verschillende bronnen op het web. Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie, belichten deze overzichten belangrijke punten en inzichten met betrekking tot de zoekopdracht van een gebruiker, waardoor complexe onderwerpen snel kunnen worden begrepen. De functie bevat ook geciteerde webpagina’s, zodat gebruikers direct toegang hebben tot extra details van betrouwbare bronnen.

Tijdens het Google for India-evenement werd aangekondigd dat de AI-overzichten in Google Search zullen worden uitgebreid naar de talen Telugu, Tamil, Bengaals en Marathi. Deze AI-overzichten zijn al beschikbaar in het Hindi