Microsoft zet de laatste tijd aanzienlijke stappen om zijn invloed in zowel de software- als hardwaremarkt te vergroten. Het bedrijf richt zich op het toegankelijker maken van zijn AI-assistent Copilot, gaat nieuwe strategische partnerschappen aan en betreedt nu ook de competitieve arena van draagbare spelcomputers. Deze ontwikkelingen tekenen een beeld van een techgigant die zijn ecosysteem op meerdere fronten tegelijk versterkt.
De drempel voor AI-gebruik verlagen met ‘Agents’
Hoewel Microsoft 365 Copilot een krachtige tool is, ervaren veel gebruikers een startprobleem. De vraag is vaak niet hoe ze een commando moeten geven, maar wat ze de AI precies moeten vragen. De vrijheid en de brede inzetbaarheid van Copilot werken hierdoor paradoxaal genoeg als een drempel. Gebruikers moeten hun eigen werkprocessen analyseren om te bepalen welke taken geschikt zijn voor de AI, wat extra tijd en moeite kost. Dit leidt tot een kip-of-ei-probleem: om de meerwaarde van Copilot te ervaren, moet je het gebruiken, maar de onduidelijkheid over de toepassing ervan weerhoudt velen ervan om te beginnen.
Om dit probleem op te lossen, introduceert Microsoft de zogeheten ‘Agents’. Dit zijn vooraf geconfigureerde Copilot-apps die zijn ontworpen voor specifieke rollen en taken. Door instructies als “vertaal dit document op deze manier” of “voer deze analyse als volgt uit” vooraf in te stellen, kunnen gebruikers met een eenvoudig commando complexe taken uitvoeren. Dit verlaagt de instapdrempel aanzienlijk en maakt van Copilot een direct inzetbaar hulpmiddel in plaats van een complexe tool die eerst diepgaande studie vereist.
Strategische samenwerking met Anthropic biedt meer modelkeuze
In een belangrijke strategische zet heeft Microsoft aangekondigd dat het de AI-modellen van Anthropic, “Claude Sonnet 4” en “Claude Opus 4.1”, integreert in zijn Copilot-diensten. Deze stap biedt gebruikers meer flexibiliteit en vermindert de afhankelijkheid van OpenAI, dat tot nu toe de voornaamste leverancier was van de modellen achter Copilot. Charles Lamanna, president van de Copilot-divisie bij Microsoft, benadrukte dat hoewel de nieuwste modellen van OpenAI de standaard blijven, de toevoeging van Anthropic-modellen een belangrijke keuzevrijheid introduceert.
Abonnees van Microsoft 365 Copilot kunnen nu binnen de ‘Researcher’-agent, een tool voor complexe, stapsgewijze taken, kiezen tussen de modellen van OpenAI en Claude Opus 4.1. Tijdens het gebruik van Researcher verschijnt een “Probeer Claude”-knop waarmee men kan overschakelen.
Daarnaast zijn de Claude-modellen beschikbaar in Copilot Studio, het platform waarmee gebruikers hun eigen, op maat gemaakte agents kunnen bouwen. Hoewel OpenAI’s GPT-4o de standaard blijft, kunnen ontwikkelaars nu ook kiezen voor de modellen van Anthropic. Een belangrijke kanttekening is dat deze modellen als “extern” worden aangeduid, omdat ze niet op de servers van Microsoft worden gehost en vallen onder de servicevoorwaarden van Anthropic.
Microsoft betreedt de arena van handheld gaming
Naast de ontwikkelingen op softwaregebied, richt Microsoft zijn pijlen nu ook op de hardwaremarkt voor draagbare spelcomputers. Op de Tokyo Game Show 2025, die op 25 september van start ging, presenteerde het bedrijf een nieuwe handheld console. Hiermee wordt de concurrentie direct aangegaan met Nintendo, dat in juni zijn succesvolle “Nintendo Switch 2” lanceerde.
De markt voor draagbare spelcomputers beleeft een opleving, mede dankzij de vooruitgang in halfgeleidertechnologie die krachtigere prestaties in een compact formaat mogelijk maakt. De intrede van een grote speler als Microsoft, naast andere bedrijven zoals Lenovo, belooft de concurrentiestrijd verder op te voeren. Voor consumenten betekent dit meer keuze en innovatie in de aanloop naar de belangrijke feestdagenverkoop.