Een Klassieke Smaak met Bekende Ingrediënten
Assassin’s Creed Mirage neemt ons mee terug naar de klassieke stijl van de franchise. De game keert terug naar de meer compacte en verhaalgedreven aanpak van de eerdere delen, zoals Assassin’s Creed Brotherhood, een tijd waarin de focus lag op één protagonist en één stad, in plaats van uitgebreide open werelden zoals in de recente trilogie van Origins, Odyssey en Valhalla. Deze retro-aanpak slaagt deels, maar laat ook wat steken vallen op het gebied van vernieuwing.
Hoewel de keuze voor een klassieke spelstijl veel fans zal aanspreken, vooral degenen die de oudere titels koesteren, mist de gameplay opvallend genoeg enige innovatie of creativiteit. Assassin’s Creed Mirage voelt dan ook eerder als een ‘greatest hits’-collectie dan als een geheel nieuwe game. De wereld van Baghdad is adembenemend weergegeven en biedt volop mogelijkheden voor stealth en sluipaanvallen. Echter, de vijanden zijn voorspelbaar en de AI van de soldaten stelt teleur, wat de uitdaging beperkt. De personages ogen bovendien wat stijfjes en overtuigen visueel niet altijd, wat de beleving afbreuk doet.
Plus- en Minpunten van de Game
Positief:
- Schitterende weergave van Baghdad
- Klassieke assassinations-missies
- Terugkeer naar de oude Assassin’s Creed-stijl
Negatief:
- Personages missen overtuigende gezichtsuitdrukkingen
- Veel eentonige en oninteressante missies
- Gebrek aan vernieuwende gameplay-elementen
De Opkomst en Neergang van een Franchise
Assassin’s Creed was jarenlang een van de meest toonaangevende gamefranchises, met legendarische figuren zoals Ezio Auditore en Edward Kenway. De tijd dat Assassin’s Creed de E3-reclamepanelen vulde en het Los Angeles Convention Center domineerde, ligt echter achter ons. De status van de franchise is door de jaren heen veranderd door een reeks koerswijzigingen. Waar we in Black Flag en Rogue nog avonturen op zee beleefden, keerden Unity en Syndicate terug naar de meer traditionele opzet. Maar technische mankementen en een veranderende richting deden de serie geen goed.
Met Origins werd het roer omgegooid en werd Assassin’s Creed heruitgevonden als een open-wereld RPG, wat een nieuwe trilogie opleverde die qua schaal en lengte indrukwekkend was. Vooral Valhalla wist indruk te maken, maar het voelde minder als een Assassin’s Creed-game en meer als een epische actiegame. The Hidden Ones, de oorspronkelijke Assassijnen, werden er enigszins met moeite bij gesleept.
Mirage: De Terugkeer naar de Basis
Assassin’s Creed Mirage probeert de kern van de originele games te herpakken. Net zoals Brotherhood, richt Mirage zich op een enkele stad – Baghdad – en een enkel hoofdpersonage, Basim Ibn Ishaq. Basim’s avontuur biedt een speeltijd van ongeveer twintig uur, waarin de focus ligt op de strijd tussen de Assassins en de Order of the Ancients (de Templar Order). Het spel omarmt veel van de klassieke elementen waar Brotherhood om bekend stond, zoals sluipmoorden en strategische missies.
Het blijft echter de vraag of deze terugkeer naar de basis de franchise weer naar zijn oude status kan brengen. De laatste trilogie was modern en technisch indrukwekkend, en een stap terug voelt daardoor als een risico. Daarnaast lijkt het eeuwige conflict tussen The Hidden Ones en de Templars enigszins uitgeput, wat betreft nieuwe verhaalideeën en spanning.
Van Straatdief naar Assassin
De setting van Assassin’s Creed Mirage is herkenbaar voor veteranen van de serie. Basim Ibn Ishaq, een jonge dief die opgroeit in de straten van een dorp nabij Baghdad, staat centraal. Op een dag probeert hij een mysterieus object te stelen dat eigendom blijkt van de Order of the Ancients. Als Basim bijna wordt gedood, redt Master Roshan hem en neemt hem mee naar Alamut, het trainingscentrum van The Hidden Ones. Daar leert Basim de fijne kneepjes van het vak en groeit hij uit tot een volwaardig lid van de Assassins, klaar om de leden van de Order in Baghdad op te sporen en uit te schakelen.
Hoewel het verhaal enkele verrassingen biedt, blijft de verhaallijn in grote lijnen hetzelfde: een jongeling wordt opgenomen in de wereld van de Assassins, ondergaat een intensieve training en neemt uiteindelijk de rol van een volwaardige Assassin op zich.