European Media Partner

VSNR op bezoek bij... Smaak Amsterdam

Het is een rare tijd, vertelt Andre Grundmann, oprichter van Smaak Amsterdam. “Onze winkels zijn nu halfopen. We waren in eerste instantie een aantal weken dicht, maar langzamerhand zijn we gaan kijken wat mogelijk was. Zo zijn we nu open van 12.00 tot 17.00 uur om de kosten te drukken en is het puzzelen met het personeel. Wat we ontzettend missen is het toerisme en daar bedoel ik ook de dagjesmensen mee. We hopen dat we die ook gauw weer mogen ontvangen in de winkels.”

De Smaak Amsterdam tassen zijn tijdloze tassen met een moderne touch.

Hoe ben je op het idee gekomen om Smaak Amsterdam te beginnen?

“Ik had eerst een winkel op de Leliegracht, hier in Amsterdam. Daar verkocht ik kleding, schoenen, tassen en andere accessoires. Op beurzen kon ik alles heel gemakkelijk inkopen. Maar qua tassen miste ik echt een mooi betaalbaar model. Het was of een minder mooie, maar goedkope tas of een onbetaalbare mooie tas van bijvoorbeeld Prada. Toen besloot ik de stap te gaan wagen en zelf tassen te gaan maken. Vervolgens ben ik naar Hongkong gevlogen om een producent te vinden. Ik vond een producent, maar met een minimale afkoop van driehonderd tassen kon ik niet beginnen, die kon ik nooit allemaal verkopen in mijn kleine winkel. Tijdens een wandeling door Hongkong kwam ik een ander merk tegen, die ben ik gaan importeren. Na een tijdje had ik veertig verkooppunten en toen vond ik een fabrikant die mijn tassen kon maken. Het klinkt heel gemakkelijk allemaal, maar dat was het absoluut niet. Met vallen en opstaan heeft het uiteindelijk geresulteerd in Smaak Amsterdam.” 




Je hebt nu drie winkels. Waar let je op bij het interieur van de winkels?

“De winkels (twee in Amsterdam en één in Den Haag) zijn niet groot. Ik wilde dat elke tas in de winkel een eigen plek kreeg, een soort museumstuk werd. Alle tassen staan ook per stuk op een plankje. In de winkel in Den Haag hebben we een iets ander concept. Daar hebben we op één wand één kleur staan om de wand rustiger te laten ogen. In de Berenstraat hier in Amsterdam hebben we een wand die volledig uit spiegels bestaat. Hierdoor maak je de winkel groter en kan de klant tegelijkertijd de tas goed bekijken. Ook hebben we geen toonbanken in onze winkels. Niet alleen omdat we kleine winkels hebben, maar ook voor de klantenbinding, die je hierdoor vergroot.”


Wat is kenmerkend voor de Smaak tas?

“De Smaak Amsterdam tassen zijn tijdloze tassen met een moderne touch. Tassen met prints zijn moeilijk, you hate or you love it. Ik vind dat een tas meerdere seizoen mee moet kunnen. Een tas met een rustige, eenvoudige uitstraling, maar met mooi afgewerkte details zoals een opgevuld handvat of een mooie ritssluiting. Dat is kenmerkend voor de Smaak tas.”


Ontwerp je de tassen zelf?

“Ja, ik ontwerp ze zelf en ik ga dan naar onze fabriek in China voor verdere bewerking en het bekijken van de samples. Meestal ga ik in februari, maar dit jaar besloot ik in december te gaan. Gelukkig, want daardoor kan onze nieuwe collectie gewoon doorgaan. Ik probeer elk seizoen iets anders te doen, al wordt dat elk jaar wel moeilijker. Ik luister veel naar de klanten, wat die bijvoorbeeld missen. Zo komen er grotere tassen, waar laptops in kunnen zowel voor privé als zakelijk gebruik. Daarnaast zie je dat de vraag in de zomer altijd groter is naar kleinere tassen, terwijl in de winter grotere tassen juist populair zijn. Soms heb ik een model gemaakt en ben ik daar super enthousiast over, maar slaat het alsnog niet aan bij het publiek. Dan slaat het pas een seizoen later aan, wanneer mensen de tassen bijvoorbeeld al op straat hebben gezien.”


Wat zijn de plannen voor Smaak Amsterdam?

“Helaas zijn onze plannen gewijzigd door de coronacrisis. Zo hadden wij het plan om een nieuwe winkel te openen, maar dat staat nu even in de ijskast. Ook wilde ik graag de winkel in de Utrechtsestraat verbouwen, maar ook dat doen we voorlopig nog even niet. Daarnaast zijn we bezig met een sub-label van Smaak. We beginnen eerst online, en dan hopen we binnenkort van een van onze winkels een pop-up store te kunnen maken met de tassen, acht modellen, van dit sub-label. Ze zijn vergelijkbaar met die van Smaak, maar ze zijn gemaakt van vegan leather en daarmee zitten ze in een lagere prijsklasse dan de Smaak tassen.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles