European Media Partner

VSNR op bezoek bij Kesbeke

In 1977 verhuisde het familiebedrijf Kesbeke naar de Adolf van Nassaustraat in Amsterdam. De vader van Oos Kesbeke, de huidige directeur van Kesbeke, heeft verschillende inleggerijen opgekocht waar, onder andere augurken en uien gewassen, gepekeld en in glazen potten werden gepasteuriseerd, in de buurt van de Jodenbreestraat in Amsterdam. Op een gegeven moment moest de stap gemaakt worden naar een grotere fabriek, daar in die tijd werd er nog veel op straat gewerkt. Dat was niet meer mogelijk. 

Hoe beviel de verhuizing naar de Adolf van Nassaustraat?

“Eigenlijk herhaalde de geschiedenis zich al vrij snel weer. Toen we het pand kochten op onze huidige locatie in de Adolf van Nassaustraat dachten we dat we van de hel naar de hemel waren gegaan. Maar al snel bleek dat ook dit pand te klein was. Gelukkig konden we nog een loods aanbouwen, maar we zijn nu ook genoodzaakt om er een loods in Sloterdijk bij te huren vanwege ruimtegebrek.”


Hebben jullie dan meer ruimte nodig voor de productie?

“De productie kunnen we nog zeker aan in de Adolf van Nassaustraat. Met ons team van ongeveer 25 man moeten we af en toe wat bukken en kruipen, maar het is ook net wat je gewend bent. Ik krijg vaak verbaasde reacties als ik aangeef dat wij hier alles produceren, maar we hebben nu eenmaal deze ruimte en daarmee flikken we het gewoon. Wel hebben we de loodsen nodig voor opslag.”




Ik zie veel wit en blauw in de fabriek. Is dat met een speciale reden?

“We zijn de enige conservenfabriek in Europa met het MVO certificaat. Ondanks dat wij gevestigd in een redelijk oud pand waarin we voldoen wij ruimschoots aan alle kwaliteitseisen en normen van vandaag de dag. De fabriek is eigenlijk vooral wit en blauw en roestvrijstaal uit hygiëne oogpunt en omdat we veel met azijn werken is dat het enige materiaal wat hier tegen bestand is.”


Je gaf het net al aan: jullie hebben een klein team. Is dat een bewuste keuze? 

“We zijn met 25 man en met z’n allen werken we elke dag keihard om voor elkaar te boksen. We doen inderdaad heel veel zelf. Maar we huren in de zomer, tijdens de oogst, extra hulp in. Ongeveer dertig procent van het team heeft een (lichte) beperking. Ik vind dat iedereen eigenlijk wel een beperking heeft, alleen valt het bij de een wat meer op dan bij de ander. Het zijn fantastische medewerkers en met hen samenwerken bevalt ons ontzettend goed.”


Waar komen de producten van Kesbeke vandaan?

“Augurken worden jammer genoeg niet meer in Nederland gekweekt. Verse augurken arriveren dan ook elke dag uit Duitsland. De rest van de producten proberen we in- en rondom Amsterdam te verkrijgen. Vervolgens leggen we de producten in het zuur, of vermaken we de grondstoffen tot bijvoorbeeld plakjes of blokjes. Daarna worden de producten verpot of in blik gedaan. Sommige producten hebben wat meer tijd nodig om te zuren. Het etiket gaat er pas op het moment dat de producten klaar zijn om geleverd te worden. Dit betekent dat we de producten nog een keer in onze handen hebben om zo nog een extra check op het product uit te kunnen voeren. Zo kan de pot beschadigd zijn waardoor het vacuüm van het potje af is. Met de extra check voorkomen wij dat het product beschadigd bij de afnemer terecht komt. Het is een utopie om te denken dat elk product dat je maakt helemaal perfect is. Maar door bewust te etiketteren op het moment van uitleveren zijn we in staat om nog een keer het product te controleren.


Waarom heb je ervoor gekozen om voor de Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen certificering te gaan?

“Certificaten kunnen worden van je geëist, van bijvoorbeeld afnemers, zoals het BRC certificaat omtrent voedselveiligheid. Als echt Amsterdams bedrijf hebben wij een grote bek met een klein hartje. Ook ik heb een grote bek, maar ik wil ook graag laten zien dat ik een klein, goed hartje heb. Daarom ben ik gestart met het implementeren van de MVO prestatieladder bij Kesbeke. MVO is echt een initiatief dat ondernemers puur uit het hart doen. Het is namelijk niet verplicht en kost de ondernemer een hoop geld. Met Kesbeke willen we een hip, modern en innovatief bedrijf zijn, en daar hoort MVO ook bij. Slechts 200 bedrijven in Nederland bevinden zich op de MVO prestatieladder en ik zou daar graag  meer bedrijven op willen zien. De Prestatieladder zou wat mij betreft dan ook langer moeten zijn zodat meerdere bedrijven kunnen instappen, ook bedrijven die nu nog voorzichtig zijn vanwege de kosten. Zo kan uiteindelijk ook de slager om de hoek mee doen.”


Wat zou je met Kesbeke nog willen bereiken?

“We zijn met allerlei nieuwe projecten bezig. Zo zijn we nu bezig met het maken van unieke babyvoeding en zijn we een bijzondere samenwerking aangegaan om Kimchi te maken. Ontzettend leuk om te doen. En, al zeg ik het zelf, we mogen heel erg trots zijn op het eindresultaat!”


Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles