European Media Partner

Sapvasten; voordelen en valkuilen

Sapvasten; gezond, of beter niet aan beginnen? Vitaliteitscoach Annick Adriaansz vertelt over de voordelen en valkuilen.

‘Laat je niet misleiden door het idee dat je na drie dagen sapvasten genezen bent van al je kwalen’

Vasten wordt al eeuwen gebruikt om gezondheid te herstellen en behouden. Het houdt in dat je een bepaalde periode stopt met vaste voeding. “De laatste jaren is er een trend gaande: meer terug naar onze natuur”, vertelt Annick. “Meer onbewerkte voeding en natuurlijke verzorgingsproducten zijn hier voorbeelden van. Vasten sluit naar mijn idee hierop aan. Je stimuleert je zelfreinigend en zelfherstellend vermogen. Nu er meer wetenschappelijk onderzoek naar wordt gedaan, zijn de positieve effecten beter te duiden.” Sapvasten is één van de verschillende vormen van vasten; je drinkt dan alleen water, thee en groente(fruit)sappen. 

Veel gezondheidsvoordelen

Waarom is sapvasten zo populair? “Onderzoek laat vele gezondheidsvoordelen van vasten zien. Regelmatig vasten kan bijdragen aan een verbeterde suiker- en vetstofwisseling. Dit geeft minder kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en obesitas. Vasten leidt ook tot betere verzadiging door een soort reset van je hormoonsysteem. Overal worden we verleid tot eten; van het benzinestation tot de bouwmarkt. Het is fijn als je daar weerbaarder voor bent. Een betere hormoonbalans draagt ook bij aan een betere nachtrust, een scherper brein en een goed werkend metabolisme. Sapvasten leidt vaak ook tot minder opgeblazenheid en meer energie, zowel mentaal als fysiek.”


Een terugkerende gewoonte

Laat je echter niet misleiden door het idee dat je na drie dagen sapvasten genezen bent van al je kwalen. “Als je een drukke en gejaagde Westerse leefstijl hebt en na de feestdagen eenmalig een sapkuurtje doet, dan zal je grote gezondheidsvoordelen niet direct zien. Zie het als aanvulling op een gezond leefpatroon dat bestaat uit goed eten, voldoende bewegen, ontspannen en slapen en oppassen met chronische stress. De kracht van het sapvasten zit hem in de herhaling, bijvoorbeeld elk seizoen.”


Sapvasten en afvallen

Even wat kilootjes kwijt? Volgens Annick is sapvasten niet de heilige graal voor structureel gewichtsverlies. “Tijdens je kuur verlies je in eerste instantie voornamelijk gewicht van vocht en darminhoud. Als je daarna weer op oude voet verder gaat, komt dat er weer aan. Wél kan het een mooie kickstart zijn naar een gezondere leefstijl, waardoor je dat gewichtsverlies behoudt en verder afvalt. Door te vasten word je bewuster van je eetpatroon. Wanneer eet je eigenlijk? En waarom? Zie het als een startpunt voor het uitbouwen van gezonde eetgewoontes. Zo werk je aan gezondheidsbehoud voor de lange termijn.”


Wel even opletten

Volgens Annick is sapvasten af te raden bij zwangerschap, borstvoeding, ondergewicht, burn-out, een eetstoornis, opgroeiende kinderen en ouderen. Daarnaast is bij ziekte en medicatiegebruik overleg met een medisch specialist noodzakelijk. Ook wanneer een sapkuur wordt ingezet om klachten te verminderen is begeleiding belangrijk. Ten slotte raadt Annick aan om sapvasten kuurmatig te doen en niet langdurig. “Op een gegeven moment mis je anders belangrijke bouwstoffen voor je spieren, hormoonproductie en immuunsysteem.”


Go cleanse!

Ervaren wat sapvasten voor jou kan doen? Kies een gedegen sapkuur. “Eentje die goed in elkaar zit, met professionele begeleidende informatie en waar je hulp kunt krijgen van een deskundige. Wanneer je met bovenstaande punten rekening houdt, dan kan een sapkuur een waardevol hulpmiddel zijn in het verkrijgen en behouden van een goede gezondheid.” 

Feit

Let volgens Annick op dat de sappen hoofdzakelijk biologische groenten bevatten. De perstechniek is ook belangrijk. “Het beste is wanneer het sap koudgeperst wordt via een slowjuicer met schroefpers. Daarna via shockfreeze ingevroren, voor optimaal voedingsstoffenbehoud.”

Delen

Journalist

Nadine Fischer

Related articles