Weekly News

Genieten is het nieuwe diëten

Van koolhydraatarm tot intermittent fasting en van Sonja Bakkeren tot Atkins. De ene dieettrend waarin we vooral veel niét mogen volgt de andere op, maar het tij lijkt te keren: genieten is het nieuwe diëten, maar dan wel met mate. 

“Als je wil toegeven aan een craving kan dat zeker. Genieten blijft het belangrijkst.”

Pauline Weuring, eigenaresse van de blog Uit Pauline’s Keuken, gelooft wel in diëten maar heeft daar zelf niet altijd voldoende discipline voor. Ze zorgt voor balans op haar eigen manier: “Doordeweeks eet ik voedzaam en gezond, met veel verse producten en bijvoorbeeld gezonde ontbijtjes. In het weekend geniet ik van taartjes, ijsjes en snacks.” Dat betekent overigens niet dat ze doordeweeks niet toe mag geven aan verleidingen, in tegendeel: “Ik wil altijd weten hoe iets proeft, maar ik heb mezelf ook aangeleerd om niet altijd alles op te eten. Ik ben wel kritisch, dus ik let echt op of ik ergens zin in heb en of ik het ook echt lekker vind. “ 


Vivian Reijs, orthomoleculair hormoontherapeut en oprichter van Vivonline.nl, eet over het algemeen gezond: “Ik geef de voorkeur aan een eetpatroon met voldoende vezels, eiwitten en gezonde vetten. Begin de dag bijvoorbeeld met 1 of 2 gekookte eitjes met avocado of een groene smoothie met vegan eiwitpoeder. Hierdoor blijf je langer verzadigd en voorkom je een insulinepiek, waardoor je minder snel weer trek krijgt.” 


Met het oog op de feestdagen zegt Pauline: “Ik geloof in dat je moet genieten van alles, dat je jezelf niets moet ontzeggen. Maar je moet wel bewust zijn van wat je eet en of je het écht de moeite waard vindt. Je kunt bijvoorbeeld een hele zak strooigoed leegeten met dingen die je niet lekker vindt, dat is zonde. Maar als je truffelnootjes superlekker vindt, kies daar dan voor en neem er in plaats van een hele zak gewoon een handje van.” 


Tijdens Kerst kan je volgens Reijs beter niet de hele dag door alles eten: “We zijn snel geneigd om te gaan overeten, want ‘nu mag het!’. Het is leuk om niet op de lijn te hoeven letten tijdens het kerstdiner, maar je lichaam krijgt het zwaar te voorduren. Eet daarom wel lekker mee, maar laat de dingen die je minder lekker vindt liggen.”


Tevens geeft ze aan dat aandacht voor de verschillende voedingswaarden ook echt kan helpen. “Probeer te minderen in het aantal koolhydraten wat je binnenkrijgt, hiervan ga je automatisch meer eten en creëer je pieken in je bloedsuikerspiegel, waardoor je weer sneller trek krijgt. Zorg dat je bij je maaltijd altijd voldoende vezels en gezonde vetten zoals avocado, olijfolie en noten eet. Beiden zorgen voor langdurige verzadiging. ” 


Wil je na de feestdagen je voedingspatroon veranderen? Zorg er dan voor dat je realistisch blijft. “Ik adviseer om niet te veel doelen te stellen, want hoe langer het lijstje is hoe moeilijker het wordt om eraan te beginnen. Probeer twee of drie doelen op te stellen die niet te extreem zijn, bijvoorbeeld minder alcohol drinken of beginnen met sporten. En ja, kijk ook echt naar wat je leuk vindt”, aldus Reijs. 


Weuring vindt dat een constante balans echt niet moeilijk hoeft te zijn, maar dat je vooral niet te streng moet zijn: “Als je wil toegeven aan een craving kan dat zeker. Genieten blijft het belangrijkst. Wel kan je de minder gezonde keuze compenseren of op zoek gaan naar een gezond alternatief.” 


Als het aan Reijs en Weuring ligt, focussen we ons dus vooral op genieten, maar dan wel met mate. Compenseer minder gezonde keuzes waar nodig, stop niet alles achteloos naar binnen en wees kritisch op wat je écht lekker vindt.

Feit

Wil je meer interessante tips over gezonde voeding lezen? Kijk dan een op Uit Pauline's Keuken of Vivonline.nl!

Delen

Journalist

Related articles