European Media Partner

My way to success… Vedder & Vedder

Elke editie vragen we een Amsterdamse ondernemer het hemd van het lijf. Deze keer spreken we Anne en Esther Vedder, oprichters van sierradenmerk Vedder & Vedder.

Hoe is Vedder & Vedder ontstaan?

Esther: “We hadden eigenlijk altijd al een passie voor sierraden en sierraden maken, al van kleins af aan. We begonnen met het geven van workshops met sieraden. Daarna kwamen we op het idee om sieraden te maken met daarin hand- en vingerafdrukken. Eigenlijk was dat het begin. Die gepersonaliseerde, met de hand gemaakte sieraden bleken een gat in de markt.”

Anne: “Het kwam inderdaad meer vanuit een passie voor sieraden dan uit een passie voor ondernemen. We deden allebei communicatiewetenschappen en dachten dat we in de marketing terecht zouden komen, maar we zijn al vanaf ons twaalfde bezig met sieraden dus eigenlijk was die keuze niet zo vreemd.”


Wat is er dan zo mooi aan sierraden?

Esther: “Elk sieraad is persoonlijk, er zit altijd een verhaal achter en dat maakt ze zo prachtig. Wij wilden ze nog persoonlijker maken door de sierraden te personaliseren. Elk sieraad wat wij maken is uniek.”


Ondernemen is vallen en opstaan. Van welke fouten hebben jullie moeten leren?

Anne: “We hebben al heel veel fouten gemaakt die achteraf niet nodig waren, maar de road to success is always under construction, dus die ups en downs blijf je houden en ze komen altijd onverwachts. Zo waren we in het begin bijvoorbeeld wel eens te goed van vertrouwen. Nu zijn we veel zekerder van onszelf en van ons merk waardoor we ook veel kritischer kijken naar aanbiedingen en samenwerkingen.”

Esther: “Sowieso moet je alles altijd zwart op wit zetten. Wat dat betreft zijn we een stuk zakelijker geworden. Maar zolang je kan leren van je fouten en er een positieve les uit kan halen is het niet erg om fouten te maken. We hebben altijd gekeken hoe we beter konden worden van onze fouten.


Waar ben je het meest trots op?

Anne: “We hebben een team van ongeveer zeventig jonge vrouwen die met zoveel passie aan onze sieraden werken in ons grote atelier in Amsterdam. Als ik op een personeelsfeestje sta moet ik mezelf wel even knijpen, daar ben ik echt heel trots op. En natuurlijk op alle mooie samenwerkingen.”

Esther: “Dat zijn dingen waar we nooit van durfden te dromen, maar ze zijn nu gewoon werkelijkheid geworden.”


Ik kan me voorstellen dat jullie trots zijn op jullie samenwerkingen. Jullie hebben nu bijvoorbeeld een samenwerking met zangeres Rita Ora, hoe is dat tot stand gekomen?

Esther: “We hadden al langere tijd contact met Rita Ora en wilden altijd al een samenwerking met haar aangaan, maar door de omstandigheden in het afgelopen jaar lukte dat steeds niet. Tot ze aankondigde dat ze een concert op de Eiffeltoren zou gaan doen en de aanvraag kwam of we daar sieraden voor konden maken. Dat was heel bijzonder. We hebben meerdere design meetings met haar team gehad en zijn toen naar Parijs gegaan om fittings met haar te doen. We hebben daar urenlang samen gekletst, foto’s gemaakt en gewerkt. Er was gewoon een enorme klik tussen ons. Dat was heel bijzonder.”


Anne: “We zijn ook altijd best open tegenover iedereen over onze dromen en ik denk dat we ook een bepaalde gunfactor hebben. Ze vond het heel mooi dat het allemaal gepersonaliseerd was en het voelde van beide kanten heel goed.


En dan is er nog de samenwerking met Sylvie Meis.

Anne: “Ja ook dat hebben we van de daken geschreeuwd. In het begin wilden we Nederland en België veroveren, maar de volgende stap is dan natuurlijk Duitsland. Iedereen waarschuwde ons dat dat heel moeilijk was, dus gingen we nadenken over de perfecte samenwerkingspartner. Dat was natuurlijk Sylvie Meis. Via via kwamen we iemand tegen die haar kende, en zo kwamen we in contact. Ook met Sylvie was de klik zo leuk dat het niet lang duurde tot de samenwerking een feit was.”

Esther: “En toen was de collectie binnen een maand ontworpen, want we vonden het alle drie zo leuk om er mee bezig te houden. Die persoonlijke connectie is voor ons echt belangrijk. En dat merk je al na tien minuten. Als het goed zit, zit het goed.”


Wat zou je mensen die voor zichzelf beginnen willen meegeven?

Anne: “Het belangrijkste is om nooit op te geven. Als je een droom hebt: ga door. Je zal zoveel fouten maken en het is keihard werken, maar uiteindelijk is het elke minuut waard.”

Esther: “En als je denkt dat het niet slechter kan, gaat het eerst nog slechter voor het beter gaat. Maar uiteindelijk pluk je er de vruchten van.”


Waar zien jullie je bedrijf over vijf jaar?

Anne: “Onze droom is natuurlijk wel Amerika, dat was het als klein meisje al. We hopen daar volgend jaar de eerste plannen voor de maken. En dan zou het heel gaaf zijn om in LA ook mensen tegen te komen met onze sieraden.”

Esther: “De afgelopen vijf jaar hebben mijn dromen overtroffen, ik hoop dat ik dat over vijf jaar nog een keer kan zeggen.”

Feit

Vanaf 29 november is de driedelige DocuSerie ‘Twins of Gold’ te zien bij Videoland. Een docuserie over tweelingzussen Anne en Esther Vedder. Deze documentaire geeft een kijkje achter de schermen en laat zien hoe zij binnen 5 jaar hun succesvolle bedrijf hebben opgericht.

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles