European Media Partner

Lang leve de curve revolutie!

De modewereld heeft het zwaar, maar plus size fashion wordt steeds groter. Letterlijk én figuurlijk.

‘Laat jezelf zien als curvy vrouw!’ Het is een duidelijke boodschap vanuit de modewereld. Er komen steeds meer plus size merken bij en nog vaker breiden merken hun range uit naar plus size maten, waarmee voor vrouwenkleding maat 42 of groter wordt bedoeld. “Een geluk voor veel vrouwen, want plus size kleding wordt daardoor een stuk modieuzer”, aldus Mike Cats. Als eventmanager bij het World Fashion Centre, het Amsterdamse verzamelgebouw van modegerelateerde bedrijven inclusief evenementenlocatie, volgt Cats aandachtig de rol die plus size inneemt in het huidige modebeeld.


Nichemarkt

En die rol wordt steeds groter. “Plus size is een nichemarkt die momenteel ontzettend snel groeit. En dat is maar goed ook, want in Nederland heeft een kwart van de vrouwen maat 44 of groter.” Mede dankzij de body positivity beweging, die motiveert om blij te zijn met het lichaam dat je hebt, ook al is dat een maatje groter, durven curvy vrouwen zich meer te laten zien. “Het ontwerpen van plus size collecties is echt een gat in de markt, dat eindelijk wordt opgepikt door modelabels.” Het is dan ook niet voor niets dat Cats twee keer per jaar het WFC Big Brands organiseert; Europa’s grootste plus size fashionbeurs voor retailers en modeprofessionals.


Plus size is populair

Toen hij de beurs eind 2016 overnam, zag Cats direct kansen. “Ik merkte toen al een forse toename op in de omzet van curvy collecties. Ook op social media ging het er vaker over. Vloggers, bloggers; ze durfden eindelijk een realistisch beeld te laten zien van hun lichaam. De acceptatie en populariteit van plus size is sindsdien alleen maar gestegen. Op de beurs bijvoorbeeld, is het aantal stands inmiddels al verdubbeld. Dat geeft aan dat steeds meer merken en agenturen het belang van plus size fashion zien en er bewust voor kiezen inclusief te zijn wat betreft de maten en collecties die ze aanbieden.”


Curvy collecties

De populariteit van plus size beperkt zich niet alleen tot Nederland, maar is ook te zien in onder andere Denemarken, Griekenland, Finland, Engeland en Italië. “Veel modeontwerpers ontwerpen tegenwoordig echt graag kleding voor curvy vrouwen; dat vind ik een mooie ontwikkeling. Het is namelijk niet zo dat ze pasvormen voor een reguliere maat, tot en met maat 40, zomaar kunnen overnemen voor een curvy collectie. Ontwerpers moeten zich specialiseren in de pasvormen van de vollere vrouw of man. De ontwerpers die dat nu al doen, zijn echt goed bezig. Zij pakken de kansen die voor het grijpen liggen.” Vooralsnog is de opmars van plus size fashion vooral een vrouwenzaak, maar ook in de toename van plus size mannencollecties is een stijgende lijn te zien.


De toekomst

Cats verwacht dat steeds meer grote merken gaan uitbreiden met plus size collecties. “En niet alleen dat. Winkels die nu alleen reguliere maten verkopen, zullen hun range ook vergroten naar grotere maten. Dat proces is al in gang gezet. Online is dat ook goed te zien; online retailers hebben deze trend al veel eerder opgepikt. Daarnaast zien we dat winkels waar plus size al een tijdje werd verkocht, de collectie niet meer in een hoekje achterin plaatsen. Steeds vaker worden de kledingstukken goed zichtbaar opgesteld, vooraan of midden in de winkel. We kunnen er nu echt niet meer omheen; er is een curve revolutie gaande. Plus size fashion is booming business.” 

Delen

Journalist

Nadine Fischer

Related articles