European Media Partner

Het ideale schoonheidsbeeld bestaat niet

Het was het eerste tv-programma in Nederland voor modellen met een maatje meer: Curvy Supermodel. Anjali Mohan veroverde in 2018 de tweede plek in de finale van het tv-programma, waarna ze zich wereldwijd bij modellenbureaus aansluit en als model wordt gevraagd voor nationale en internationale reclamecampagnes.

Curvy modellen Ashley Graham, die al jaren meeloopt in de shows van Michael Kors, en Nederlandse Jill Kortleve die in 2019 onder andere schitterde in de reclamecampagne van het Britse modehuis Alexander McQueen en de catwalk liep voor Frans modehuis Thierry Mugler, zijn voor Anjali voorbeelden van de verschuiving die langzaam plaats vindt in de modewereld. Anjali: “Ik realiseerde mij, toen ik net in de modellenwereld terecht kwam, dat er meer ruimte is voor modellen met verschillende maten en uiterlijke kenmerken. Merken creëren hierdoor een meer divers en realistischer beeld van mensen. De gemiddelde maat in Nederland is ook 42/44. En tot voor kort was dit weinig zichtbaar in reclamecampagnes.”


Body Postivity

Die verschuiving is volgens Anjali onder andere ontstaan door de beweging die de afgelopen twee jaar op social media plaats vond. “Je ziet steeds meer curvy influencers en er zijn meer plus size merken bij gekomen”, licht Anjali toe. “Daarnaast is body positivity een topic dat veel los heeft gemaakt bij mensen. Body positivity slaat niet alleen op een maatje meer hebben. Het is een sociale beweging die pleit voor een positief zelfbeeld, zelfvertrouwen en je niet door onrealistische schoonheidsbeelden onzeker te voelen. Je zag heel goed wat voor een wereldwijd impact het had toen Nikkie de Jager (Nederlandse YouTube-ster en visagist) via YouTube bekendmaakte dat ze transgender is. Bij De Wereld Draait Door zaten na haar bekendmaking drie transgenders aan tafel om het topic te bespreken, het werd bij Jinek en op het nieuws besproken en zelfs buitenlandse nieuwszenders als CNN en BBC pikten het nieuws op.”


Schijt hebben

Een positief zelfbeeld is van groot belang, vervolgt Anjali. “Het is zo belangrijk dat je van je lichaam houdt, want je weet niet hoe lang je je lichaam hebt. Misschien leef je er wel tachtig of negentig jaar in. En dat is een lange tijd om ongelukkig te zijn met je lichaam.” Op haar eigen Instagram plaatst Anjali ook regelmatig body positivity posts. “Voornamelijk jonge meiden zitten in een fase waar ze zich onzeker voelen. Je wilt er hetzelfde uitzien als anderen, maar hebt een maatje meer. Met mijn Instagram account probeer ik mee te geven dat ondanks dat je een maatje meer hebt, ook jij je op een bepaalde manier kunt kleden en foto’s kunt maken. En vooral dat je ook een beetje schijt moet hebben. Dit heb ik geleerd van plus size vrouwen die ik ben gaan volgen. Zij hebben zo’n positieve vibe en durfden hun lichaam te laten zien op een manier waar ik eerst moeite mee had.” 


Ondanks de impact-makende verschuivingen in de mode-industrie, hebben we nog een lange weg te gaan om het ideale schoonheidsbeeld, echt te veranderen, vindt Anjali. “We gaan de goede kant op in de modellenwereld. Er is meer diversiteit in maten en personen. Maar het is niet genoeg. Pas wanneer de grote modehuizen in Parijs en Milaan ook plus size modellen betrekken bij hun campagnes en op de catwalk zetten, zal de verandering echt van grote impact zijn. Maar ze durven het jammer genoeg nog niet aan.” 


Laat het los

Als model droomt ze ervan om betekenisvolle stappen te zetten binnen de modewereld. “Ik zou de grote modehuizen willen vertellen dat ze open moeten staan voor verandering en wat ze gewend zijn, los te laten.” Zo zou ze graag nog voor Marina Rinaldi lopen en op de cover van de Harper’s Bazaar India verschijnen. Anjali: “Het wordt in de Indiase cultuur vanuit huis niet altijd geaccepteerd als je modellenwerk wilt doen en bloot op de foto gaan, is nog altijd een taboe. Na mijn deelname aan Curvy Supermodel kreeg ik het bericht van een andere Hindoestaanse vrouw dat ik haar had geïnspireerd om zich op te geven bij een modellenbureau én dat ze ook aangenomen was. Dat is iets wat mij zo trots maakt. Daarom lijkt het mij heel tof om op de cover van Harper’s Bazaar India te verschijnen en zo nog meer vrouwen te inspireren.” 

Delen

Journalist

Esra Buke

Related articles