Weekly News

Tom Barten, eigenaar Personal Body Plan FOOD & DRINK

Fit en gezond de feestdagen door

Het is elk jaar weer hetzelfde liedje: december is dé maand van culinaire verleidingen, waarna we in januari en masse aan het diëten slaan. Voorkomen is beter dan genezen, dus hoe zorg je ervoor dat je fit en gezond de feestdagen doorkomt? 

“Mensen zijn altijd op zoek naar het perfecte moment om te beginnen, terwijl dat eigenlijk gisteren was.”

Als het aan Tom Barten ligt, eigenaar van en personal trainer bij Personal Body Plan, zouden mensen constant op hun voeding en beweging moeten letten in plaats van pas na de feestdagen. “Mensen zijn altijd op zoek naar het perfecte moment om te beginnen, terwijl dat eigenlijk gisteren was.” Hij stelt dat het beter én makkelijker is om het hele jaar door te streven naar een levensstijl waarbij stabiliteit en harmonie in voeding en beweging centraal staan, in plaats van het volgen van tijdelijke diëten en detoxes. “Men beseft steeds meer dat er geen quick-fix is en dat het om duurzame verandering draait. Het gaat om het creëren van een lifestyle die op de lange termijn resultaten boekt, in plaats van tijdelijke oplossingen voor de korte termijn.” 


Ook Radmilo Soda, bekend van tv-programma Obese en eigenaar van zijn eigen studio Soda Bodyfit, geeft aan dat consistentie belangrijk is. “Als je leven al in balans is op het gebied van de vier pijlers voeding, slaap, ontspanning en sporten, is het echt niet erg als je een keer uitglijdt.”


Hoe je die bewuste levensstijl bereikt, begint bij het begin en het in kaart brengen van je gewoontes. “Kijk naar wat je elke dag eet en drinkt, maar wees vooral ook eerlijk naar jezelf,” is het devies van Barten. “Let ook op de kleine dingetjes die je snel vergeet, zoals het koekje bij de koffie of een blokje kaas in de supermarkt, maar kijk ook naar andere ongewenste gewoontes. Al die dingen tellen mee en dragen bij aan de dagelijkse hoeveelheid kilocalorieën die je binnenkrijgt. Je wordt namelijk niet dik van koolhydraten of suikers an sich, maar omdat je structureel overconsumeert en dus meer kilocalorieën binnenkrijgt dan je verbrandt.” 


Zodra je weet wat jouw pijnpunten zijn, kan je verder. “Kijk naar hoeveel energie je verbrandt (bijvoorbeeld met behulp van de app MyFitnessPal, red.) en bepaal op basis daarvan welke voedingswaarden je tot je neemt. Let hierbij wel op wat je eet en wees je bewust van wat  voedingsmiddelen voor je lichaam doen,” zo adviseert Soda. “Gebruik zoveel mogelijk onbewerkte producten, zo min mogelijk saus of jus, kook zo veel mogelijk vers en kies waar mogelijk lichte producten. En ja, let ook op drank.” Daaraan voegt Barten nog toe: “Controle is key om je doelen te bereiken.” 


Als Kerst eenmaal voor de deur ligt, is het niet erg om een keer uit te glijden. Sterker nog, volgens Barten gebeurt dat iedereen wel een keer. “Het hoort erbij, het is meer de vraag wanneer je terugvalt dan of het gebeurt. Zolang je je hier maar op voorbereidt en een back-upplan hebt. Je moet wel blijven genieten, maar dat hoeft niet door werkelijk alles op te vreten.”


Hoe je de terugval kunt inperken? “Eet zoveel mogelijk groenten, deze zorgen voor een verzadigd gevoel en bevatten relatief weinig kilocalorieën. Zorg voor een goede eiwitbron en let op alcohol. Drink ook voldoende water tussendoor. Maar, spreek van tevoren ook met jezelf af wat je gaat doen op het gebied van eten én beweging. Al is het een wandeling op Tweede Kerstdag met de familie.” 


Dat vooruit denken van groot belang is, bevestigt Soda: “Hoe ben je voorbereid op de feestdagen? Wat doe je om niet uit je ritme gehaald te worden? Leg bijvoorbeeld gezonde snacks in je auto voor onderweg, zodat je niet langs het benzinestation hoeft als je lang onderweg bent.”


Eigenlijk is het volgens beide heren heel simpel: begin vandaag, breng je gewoontes op het gebied van voeding en beweging in kaart, weet wat je eet en drinkt en denk vooruit. Dan komt iedereen fit en gezond de feestdagen door, maar kan je blijven genieten.

Feit

Uit een onderzoek van onderzoeksbureau KNS (2017) blijkt dat gemiddeld 65% van de Nederlanders Kerst associeert met lekker eten. In het Zuiden van het land is dit aantal nog hoger: 74%. Ruim tweederde kookt zelf tijdens de feestdagen (69%) en maar liefst 37% voelt de druk om te presteren tijdens het kerstdiner.  

Delen

Journalist

Liselotte Legebeke

Related articles