European Media Partner

Entrepreneur aan het woord… Simone van Trojen van LaDress

Een succesvol bedrijf runnen is niet altijd gemakkelijk. We spreken erover met Simone van Trojen, oprichtster van kledingmerk LaDress.

Waarom ben je begonnen met ondernemen?

“Ik heb jarenlang in het bedrijfsleven gewerkt en toen ik eenmaal kinderen kreeg merkte ik dat mijn leven drukker dan ooit was. Tijd om na te denken over mijn outfits had ik eigenlijk niet. Toen kreeg ik een idee voor een kledingstuk, om precies te zijn een jurkje, dat ik overal en bij elke gelegenheid kon dragen. Zo ontstond vijftien jaar geleden het idee voor LaDress, een jurkje in vier verschillende varianten dat geschikt was voor allerlei verschillende gelegenheden. Eigenlijk wilden we daar nog meer versies van maken, maar al snel kwamen er meer jurkjes bij. Inmiddels doen we niet alleen jurkjes, maar ook allerlei verschillende kleding. Het is de perfecte outfit voor iedere gelegenheid geworden.”


Wat voor type ondernemer ben je?

“Ik denk dat ik ondernemer ben in hart en nieren, de flexibiliteit en de drive die je daarvoor nodig hebt zitten wel in me. Als ondernemer vind ik het vooral heel leuk om vrouwen te ontzorgen en kledingstukken te maken die hen in hun kracht zetten. We besteden daarom ontzettend veel liefde en aandacht aan het maken van tijdloze items en introduceren pas iets nieuws als het helemaal goed is. We zijn elke dag keihard bezig om deze boodschap naar buiten te brengen. En dat doe ik natuurlijk niet alleen, maar met een heel team dat zich elke dag inzet voor ons merk.”


Waar haal je je inspiratie vandaan?

“Ik vind het belangrijk dat wanneer je de deur uit stapt, je voelt dat je er goed uit ziet. Je moet het gevoel hebben dat je de wereld kunt veroveren. Dat zelfverzekerde gevoel willen wij uitstralen. Mijn inspiratie daarvoor komt overal en nergens vandaan. De feedback van onze klanten, mijn collega’s en vrienden, kunst en mooie boeken inspireren mij elke dag. En als ik twijfel over een bepaald kledingstuk kan ik dat altijd even met mijn moeder delen, zij helpt me altijd met haar goede ideeën.”


Welk deel van je werk vind je het leukst?

“Het gelukkig maken van de vrouwen en hun zorgen wegnemen, en alles wat daarmee te maken heeft. Ik vind bezig zijn met de collectie namelijk net zo leuk als ons verhaal vertellen. Er is in de afgelopen vijftien jaar natuurlijk zo ontzettend veel gebeurd, en dat is het leuke aan ondernemen: het meegroeien met het bedrijf. Ik ben 24 uur per dag, 7 dagen in de week bezig met dit bedrijf, het is echt vervlochten met mijn leven.”


Waar ben je het meest trots op?

“Eigenlijk ben ik niet zo snel trots op iets dat ik zelf heb bereikt. Ik ben vooral heel blij en dankbaar voor alles wat we samen met ons team doen. We hebben heel veel liefde voor alles en iedereen waar we mee te maken hebben. We proberen echt iets neer te zetten met elkaar. En ik hoop dat we dat samen nog heel lang kunnen en mogen doen.”


Ondernemen is vallen en opstaan, van welke fouten heb je moeten leren?

“Ondernemen is niet altijd makkelijk. In 2019 hebben we als bedrijf een reorganisatie gedaan omdat we zo hard gegroeid waren. We deden alles zelf, en waren daardoor de kern uit het oog verloren. Terug naar de basis dus. Toen we uit die reorganisie kwamen hebben we begin 2020 een nieuwe campagne gerealiseerd, ‘Let’s unite’, met twintig bijzondere vrouwen. Het had een grote campagne moeten worden, om ons merk opnieuw aan de wereld te tonen, maar toen kwam corona. Dat vergt dan een behoorlijke flexibiliteit. Hier heb ik ontzettend veel van geleerd. Het is belangrijk dat je elke dag opnieuw bereid bent om dingen op te lossen. Maar daarnaast ook jezelf in de spiegel durft aan te kijken en eerlijk durft te blijven. Het toegeven en herstellen van je fouten is heel belangrijk.” 


Wat is de grootste les die je andere ondernemers mee wilt geven?

“Het allerbelangrijkste is dat je samen een goed team vormt. Ik wilde in het begin heel veel zelf doen, maar als je groeit kan dat gewoon niet. Met een team kan je ook lief en leed delen, als het goed gaat, maar ook als het minder goed gaat. Alleen samen kan je dingen bereiken waar je klanten blij van worden.”


Waar zie je je bedrijf over vijf jaar?

“Mijn grootste doel is zorgen dat we nog veel meer vrouwen in hun kracht kunnen zetten met LaDress. En om dat te doen blijven we continu alles wat we doen evalueren, evolueren en optimaliseren. Ik wil ook dat iedereen die voor ons werkt daar een goed gevoel bij heeft en daar gelukkiger van wordt. Toen ik net begonnen was kreeg ik een handgeschreven brief van een klant waarin ze vertelde hoe zelfverzekerd ze zich voelde in onze jurken en hoe blij dat haar maakte. Daar zit mijn intrinsieke motivatie en dat wil ik nog heel lang blijven doen.”

Delen

Journalist

Marjon Kruize

Related articles