European Media Partner

Elke ochtend een (ontbijt) feestje

Velen van ons ontbijten ermee: een bakje yoghurt, vaak met muesli, cruesli en tegenwoordig ook (huisgemaakte) granola. Volgens Het Voedingscentrum verlaagt yoghurt de kans op diabetes type 2 en het risico op darmkanker. Daarnaast zitten, met name in yoghurtdrankjes, probiotica. Dit zijn bacteriën waaraan bepaalde gezondheidseffecten worden toegeschreven, zoals het verlichten van darmklachten of een verbetering van de weerstand. Maar elke ochtend een bakje yoghurt met alleen granen kan wat saai worden. Voeg bijvoorbeeld eens van de volgende vier ingrediënten toe. Zo wordt je ontbijt elke dag een feestje.

Banaan

Er wordt nog weleens verschillend gedacht over hoe gezond een banaan nu is. Er zitten namelijk veel calorieën in. Daarnaast bevat de banaan vergeleken met andere soorten fruit het minste vitamine C. Gelukkig heeft een banaan ook veel gezonde kenmerken. Zo zitten er veel voedingsvezels in, die bijdragen aan een gezonde spijsvertering. Bovendien bevatten bananen ook veel kalium. Dit zorgt voor een goede vochtbalans en houdt je bloeddruk op peil. Ten slotte bevat een banaan zetmeel. Zetmeel is een koolhydraat dat ons lichaam omzet in glucose en daar halen wij de nodige energie uit. 


Lijnzaad

Lijnzaad is, net als chiazaad, inmiddels een bekende superfood en is het zaad van vlas. Het zijn kleine zaadjes met een nootachtige bittere smaak. De kleine zaadjes zijn rijk aan alfa-linoleenzuur, een omega-3-vetzuur, dat goed is voor hart en vaten. Daarnaast bevat het onder andere vitamine B1 en 2, calcium, magnesium, zink en kalium. Het Voedingscentrum adviseert om lijnzaad met mate te gebruiken.


Honing

Monoflorale honing bevat het bestandsdeel Methglyoxal dat de natuurlijke huishouding van ons maag- en darmstelsel ondersteunt. Dit bestandsdeel heeft een hoge antibacteriële werking en verwijdert de bacteriën die niet in de maag en darmen thuishoren. Bovendien voegt honing een lekkere zoete smaak toe aan je yoghurt. 


Frambozen

Frambozen bevatten verschillende vitaminen, maar vooral ook mineralen, zoals mangaan, magnesium, koper en kalium. Verder zijn de frambozen rijk aan vezels die goed zijn voor een goede darmwerking. Een aantal frambozen in je yoghurt zorgen ervoor dat je ontbijt niet alleen gezonder wordt, maar ook nog eens een feest voor het oog is door de mooie roze/rode kleur.

Delen

Journalist

Related articles