European Media Partner

Een kijkje achter de schermen bij… MUD Jeans

Negen jaar geleden besloot Bert van Son dat het anders moest. Met lede ogen zag hij aan dat de kledingindustrie veranderde in het fast fashion monster dat het nu is, waar grote kledingbedrijven elk kwartaal een nieuwe collectie uitbrengen. Met het resultaat dat de kledingindustrie de op één na vervuilendste industrie van de wereld is. 


Wat is er op dit moment allemaal mis met de kledingindustrie?

“Op dit moment wordt eigenlijk niemand echt gelukkig van de huidige kledingindustrie. Dit omdat de druk om nieuwe collecties steeds vaker uit te brengen groot is waardoor productieprocessen zijn uitbesteed aan de allergoedkoopste productielanden waar arbeiders in de fabrieken niet goed worden behandeld.” 


En dat moest dus anders.

“Ja. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de spijkerbroek is is dat één van de kledingstukken die ontzettend slecht is voor het milieu door het gebruik van chemicaliën en grote hoeveelheden water. Daarnaast bevat het productieproces van een spijkerbroek vele stappen en bij elke stap gaat het eigenlijk mis. Dat moest dus anders, niet alleen door de spijkerbroek op een duurzame en circulaire manier te maken, ook door daarnaast ook bij te dragen aan de missie om iets goed te doen voor de wereld doen (oude format van deze zin klopte niet, dit is een suggestie). Sinds een aantal jaar is MUD Jeans daarom een B Corp, oftewel een Beneft Coperation waar we onder andere samen met Dopper en Tony Chocolonely de kracht van het ondernemen versterken door samen iets goed te doen voor de wereld. Met het certificaat van B Corp wordt nog maar weer onderstreept wat ook in de statuten van MUD Jeans staat: economische, sociale en ecologische waarde te creëren.”


Jullie spijkerbroeken worden niet in Nederland gemaakt. Hoe houden jullie toch in de gaten dat alles volgens de juiste richtlijnen verloopt?

“In Valencia worden de oude spijkerbroeken uit elkaar getrokken en vermengd met het nieuwe katoen. Op dit moment bestaan de MUD Jeans spijkerbroeken voor veertig procent uit oud katoen en voor zestig procent uit nieuw katoen. Doordat deze fabriek in Europa staat kunnen we deze goed controleren en weten we zeker dat de wet- en regelgeving wordt nageleefd. De rollen stof worden vervolgens in Tunesië verwerkt tot spijkerbroek. Normaal gesproken gaan we daar regelmatig naartoe, maar helaas kan dat nog even niet. Maar we hebben heel goed contact met de eigenaar daar die alle technieken in huis heeft om onze spijkerbroeken op een duurzame manier te maken door bijvoorbeeld de wassing te laseren in plaats van grote hoeveelheden water te gebruiken. We werken nu al zes jaar met deze fabriek en dat bevalt uitstekend. Toen we daar net startten voerde Fairwear een audit voor ons uit. Een controleapparaat om er zeker van te zijn dat alles goed geregeld is voor de werknemers, van normale werktijden tot aan de ziekteverzekeringen. Afgelopen jaar hebben we een audit afgerond met het Social Labour Convergence Program (SLCP) en zijn bezig met het afronden van een GOTS-audit. We gebruiken al GOTS-gecertificeerd biologisch katoen om ervoor te zorgen dat het katoen dat we gebruiken is geoogst volgens de hoogste ecologische en sociale normen. Deze certificering kan worden uitgebreid over de hele supply chain. Momenteel verkrijgt een van de belangrijkste leveranciers in onze productiefase deze certificering. Dit betekent dat onze jeans worden gemaakt onder de hoogste milieu- en sociale omstandigheden.”


Hoe zorgen jullie ervoor dat je continu in ontwikkeling blijft om bij te kunnen dragen aan een circulaire kledingindustrie?

“We hebben inmiddels al bijna tien jaar ervaring in kleding in de circulaire economie en dat is heel bijzonder voor een merk in de kledingindustrie. Deze ervaring zetten wij dan ook graag in. Zo houden we regelmatig webinars met studenten die vaak met hele kritische vragen komen. Ontzettend leuk om te doen en ook goed voor onszelf om die vragen mee te nemen en intern te bespreken. Dit houdt ons scherp. En normaal gaan we langs conferenties. Zo doen we nieuwe kennis op en delen wij onze kennis. Dit draagt bij aan onze missie om een duurzame en circulaire kledingindustrie te creëren.” 


Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

“Het allerbelangrijkste is om een honderd procent post-consumer recycled spijkerbroek op de markt te brengen, waarbij geen nieuw katoen wordt gebruikt om ook aan de rest van de industrie te laten zien dat een duurzame en circulaire kledingindustrie mogelijk is.”

Delen

Journalist

Related articles