European Media Partner

Amsterdamse entrepreneur - Ron Simpson

Elke editie vragen we een Amsterdamse ondernemer het hemd van het lijf. Deze keer spreken we Ron Simpson, mede-oprichter van The Avocado Show en zijn meest recente onderneming Skybox, een masterclass academy waar inspiratie en creativiteit naar een hoger niveau worden getild. 

Waarom ben je begonnen met ondernemen?

“Omdat ik dingen wilde doen, kopen, zien en meemaken die er niet waren in mijn omgeving. En ook omdat ik ontdekte dat ik werk wilde doen dat gebaseerd was op mijn talent en niet op tijd ruilen voor geld. Ik was altijd al goed in het vinden en cureren van toffe dingen over de hele wereld, maar baalde altijd dat het alleen maar te zien was op een scherm. Ik begon dus met ondernemen om hetgene wat mij inspireerde, boeide en aantrok zelf ook te kunnen hebben en het liefst vanuit iets dat ik zelf goed kon. Dat begon gek genoeg met woordgrapjes. Ik vroeg mij af hoe mensen geld konden verdienen door creatief te zijn met woorden, zonder gelijk comedian te zijn, want dat ben ik niet. Toen ben ik mijn copywriting bedrijfje begonnen. Bedrijven konden mij bellen en ter plekke maakte ik dan een slogan of persbericht. Zodoende kwam ik achter twee dingen, namelijk dat ik bepaalde talenten had, zoals het organiseren en schrijven waar ik veel gelukkiger van werd dan mijn vroegere baantje bij de Albert Heijn.”


Wat voor type ondernemer ben je?

“Een creatieve ondernemer. Ik maak nooit een kopie van iets, al maak ik soms wel originele combinaties van bestaande dingen om iets te creëren dat nog niet bestaat. Ik verzin nieuwe dingen en zet daarbij graag mijn netwerk in. Daarnaast noemen veel mensen mij fearless. Wanneer ik een creatief idee uitwerk zie ik meteen een manier om de beren op de weg te ontwijken en zolang ik er zelf maar in geloof vraag ik mezelf niet af of het wel gaat lukken, dat zien we dan wel weer. Falen mag ook, zolang je het maar probeert.”


Hoe kwam je op het idee van je grote successen The Avocado Show en Skybox Sessions?

“Vaak is het een trigger moment. Bij The Avocado Show wilde ik samen met Julien Zaal een horecazaak gaan beginnen, maar niet de zoveelste pizzeria of burgertent. Het moest dus iets origineels zijn. Wij vinden avocado’s allebei heel erg lekker en aten het elke week, dus vroegen we ons op een gegeven moment af waarom er geen ‘Disneyland’ voor avocado’s was? Bovendien was de trend om gezonder, mooier en plantaardiger te gaan eten in volle gang. Toen besloten we dat gewoon te gaan realiseren. Skybox ontstond vanuit twee ontwikkelingen die ik zag. Allereerst zag ik dat heel veel mensen behoefte hadden aan inspiratie en advies en dat daardoor ineens ontelbaar veel “succes coaches” verschenen. Maar tussen die coaches stond geen een van mijn eigen helden. Het mistte ook een bepaalde coolness en ik begreep niet zo goed waar sommigen het lef vandaan haalden. Daarnaast heb ik al sinds mijn tienerjaren mensen geholpen om daadwerkelijk creatieve ideeën om te zetten in succesvolle concepten en uiteindelijk mooie merken en bedrijven. Door zelf ook succesvol te ondernemen heb ik mijn strepen verdiend en alle wijze lessen geef ik graag door aan een ander. Door de pandemie moesten veel ondernemers en professionals gaan schakelen naar een andere strategie, of ze zien hun business kapot gaan of ze groeien zo snel dat ze daar weer hulp bij nodig hebben. Ik wilde graag helpen, maar dat kon niet door presentaties voor grote groepen of een one size fits all aanpak. Toen bedacht ik dat het ook heel goed kan in kleine, persoonlijke sessies. Ik heb een groot netwerk en kan mensen iets leren, waarom niet bijeenkomen in 1 op 1 sessies van drie uur op een inspirerende plek tegen een vaste prijs? Dat haalt alle ruis weg zoals offertes opvragen en andere drempels en maakt van een dienst een product. Dat blijkt een gouden formule te zijn. Bovendien zorgt onze selectie aan coaches voor validatie en daarmee een kwaliteitscheck, want ondernemers leren van iemand met heel veel bewezen ervaring. Iets wat ik dus miste bij de vele coaches op de markt.” 


Hoe heb je het afgelopen jaar ervaren? 

“De horeca moest dicht en wij dus ook. Dat was wel even schakelen en was en is voor iedere horecaondernemer moeilijk, maar tegelijkertijd bood het ook mogelijkheden voor ons als merk. We konden in alle rust zaken verbouwen en er kwam door de coronacrisis ook veel vastgoed beschikbaar. Daar zijn we op ingesprongen. Franchises zijn nu dan ook booming, want verhuurders van panden willen nu zo min mogelijk risico nemen en kiezen dan liever voor een goed lopend merk/concept.”


Waar haal jij je inspiratie vandaan?

“De eigenaren van Daily Paper zijn vrienden van me en zijn tegelijkertijd een enorme inspiratiebron. Waar ik vroeger vooral voorbeelden van over heel de wereld had, vind ik het nu zo tof om te zien hoeveel succesvolle ondernemers we hier op eigen bodem hebben. Van samenwerkingen met Bob Marley en het Van Gogh museum tot het openen van een nieuwe winkel in New York in de coronacrisis. Het is zo tof om te zien wat ze bereiken met authenticiteit in de vaak toch ‘neppe’ mode wereld. Zij ondernemen in de mode, maar ondernemen wat mij betreft in cultuur. Tegelijkertijd blijven ze zichzelf, maken ze geen gekke sprongen en gaan ze hun dromen achterna. Heel inspirerend om te zien.”


Waar ben je het meest trots op?

“Dat ik samen met mijn team alles doe op de manier zoals we dat willen. Niet per se conform de regeltjes van de corporate wereld. We ondernemen zoals we zijn en daar ben ik heel erg trots op. Ook op het feit dat we altijd ons netwerk, vrienden en talenten een plek geven waar zij zich kunnen ontwikkelen om zo door middel van creativiteit onze wereld mooier te maken.”


Wat wil je nog bereiken voordat je misschien zegt: nu kan ik met pensioen!

“Haha nou ik zou denk ik nooit écht met pensioen willen. Mijn werk voelt namelijk niet als werk, maar als een lifestyle. Ik wilde vroeger altijd een million dollar idea bedenken en dat is gelukt met The Avocado Show. Nu ik groter heb leren denken, wil ik nieuwe concepten creëren met veel impact. Ik zou in de toekomst graag een platform willen bieden voor mensen zoals ik. Ik help nu al anderen creatieve ideeën uit te werken tot concrete plannen en na honderd sessies begin ik een aantal patronen te herkennen. Ik zou dit dan ook graag willen opschalen naar misschien wel een wereldwijd platform voor mensen met creatieve ideeën die dit tot uitvoering willen brengen, om zo meer mensen in staat te stellen iets moois toe te voegen aan de wereld.”


Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles