European Media Partner

6 yoga oefenigen

Yoga kan helpen om de stress van alledag los te kunnen laten. Een paar houdingen kunnen al genoeg zijn om tot rust te komen. Op www.yogaonline.nl vind je vele yogahoudingen met uitleg hoe je deze goed kunt uitvoeren en wat het doet voor je lichaam. 



De danser 

Op de foto zie je een handgebaar, oftewel een mudra. De duim en wijsvinger zijn bij elkaar. Dit staat voor bewustzijn. Deze yogahouding is populair onder veel yogi’s en opent de schouders en borst en stretcht de dijen, liezen en het buikgebied. Hierdoor wordt er ruimte gecreëerd in het lichaam en ontstaat er nieuwe energie.



De kameel 

Deze houding opent de gehele voorkant van je lichaam; je enkels, liezen, dijen, buikspieren en borst. Deze houding daagt je uit om je hart open te stellen en zal nieuwe energie geven. Daarnaast is deze houding geschikt om stress, vermoeidheid en lichte rugpijn tegen te gaan.  



De opwaartse hond 

Deze houding lijkt op een hond die zich uitrekt na het opstaan, vandaar de naam. Deze houding traint de ruggengraat en vermindert stijfheid in de rug. Doordat de borstkas ook geopend wordt kun je goed door blijven ademen.



Opwaartse wiel met gestrekt been 

Dit is een intensievere variant op de opwaartse wiel doordat je je been strekt. Het wiel is een achteroverbuiging die het hart-, borst-, en heupgebied opent en tegelijkertijd de armen, polsen, benen strekt. Het hart is in deze houding lager dan het hoofd, wat zorgt voor een goede doorbloeding. 



De lage plank 

Deze houding is onderdeel van de zonnegroet. Met de lage plank zet je alle spieren in je lichaam aan het werk en maak je je schouders, rug, armen, polsen, spieren in de buik en rug sterker. Ook train je met deze oefening je corespieren rondom je ruggengraat en heupen, waardoor je je houding verbetert.  



De stoel 

De naam zegt het al, je buigt bij deze oefening je benen zodat het net lijkt alsof je gaat zitten. De stoel is een versterkende houding en je traint hiermee de beenspieren, enkels, rug en opent de borst en schouders. De compressie in het buikgebied fungeert als een inwendige massage en daarnaast stimuleert deze pose het diafragma en het hart. 

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles