European Media Partner

Stoelverslaving; modern arbeidsrisico

Het is algemeen bekend dat zitten het nieuwe roken is, maar dat zet helaas nog niet iedereen letterlijk en figuurlijk in beweging. Daar moet verandering in komen!

Ons sedentaire gedrag, zoals zitten officieel heet, is inmiddels tot ‘modern arbeidsrisico’ bestempeld. De hele dag hard werken achter je bureau en daarna een welverdiend avondje op de bank? Beter niet. Hoe meer tijd zittend wordt doorgebracht, hoe groter de gezondheidsrisico’s. Meerdere nationale en internationale onderzoeken bevestigen dit. Zo blijkt uit onderzoek van University Of Leicester onder bijna 800.000 mensen dat de personen die dagelijks het meest zaten, twee keer zoveel kans op diabetes hadden en bijna 2,5 keer zoveel risico liepen op hart- en vaatziekten. Ook toonden Japanse wetenschappers aan dat hoe minder je loopt, hoe slechter je cholesterolgehalte is. De Universiteit van Sydney concludeerde zelfs dat wie langer dan elf uur per dag zit, veertig procent meer kans heeft op een vroegtijdige dood.


Staan is niet genoeg

Volg je braaf het advies van de Nederlandse Norm Gezond Bewegen op en beweeg je vijf keer per week een half uur per dag? Dat is helaas nog niet voldoende om de risico’s van het zitten te elimineren. Drie keer per week intensief sporten ook niet. Dacht je dat de hele dag staan de oplossing was? Dan zit (of eigenlijk, sta) je er helaas ook naast. Langdurig staan resulteert in ‘sta-ziektes’ als rugklachten en spataderen. De enige manier om de gezondheidsrisico’s tegen te gaan, is om zo min mogelijk per dag te zitten en in beweging te blijven. 


Kom van die stoel af!

Stoelverslaving is te genezen, maar hoe? Maak het jezelf wat minder comfortabel, vooral onder werktijd. Zit zo min mogelijk op je bureaustoel. Wat dacht je van staand of lopend vergaderen? Uit Brits onderzoek blijkt dat staande vergaderingen gemiddeld elf minuten korter duren dan zittende en dat het creatieve denkvermogen van werknemers met zestig procent stijgt als ze wandelen. Lopend telefoneren is ook een goede optie; laat de vaste telefoon voor wat ‘ie is. Ook het beantwoorden van mails kan gezonder (en efficiënter?) door naar collega’s toe te lopen. 


Innovatieve ergonomische accessoires

Steeds meer werkgevers zetten zich in voor een werkplek waar bovenstaande opties gestimuleerd en gefaciliteerd worden. Soms gaan ze nog een stapje verder door het aanschaffen van een verstelbaar zit-stabureau, desk bike, balstoel of ander innovatief ergonomisch accessoire. Er hangt een iets hoger prijskaartje aan, maar een gezond kantoor leidt tot minder ziekteverzuim en hogere productiviteit. 


Zitten is het nieuwe roken

Volgens Britse onderzoeker James Levine is zoveel mogelijk afstand nemen van de stoel veel meer dan een gezondheidshype. In 2014 zei James al tegen de Los Angeles Times: "Zitten is gevaarlijker dan roken, doodt meer mensen dan HIV en is verraderlijker dan parachute springen. We zitten onszelf dood."

Delen

Journalist

Nadine Fischer

Related articles