European Media Partner

My way to success... Lotte Vink

Elke editie vragen we een Amsterdamse ondernemer het hemd van het lijf. Deze keer spreken we Lotte Vink, een van de oprichters van vlek- en geurwerend kledingmerk LABFRESH.

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

“Mijn vriend en co-founder van LABFRESH had hiervoor zijn eigen bedrijf, The Cloakroom, en ik hielp hem daarbij. Dat heeft hij uiteindelijk verkocht aan een grote partij in Berlijn en we merkten dat we de startup feeling heel erg misten. Bij een startup kunnen dingen heel snel gaan en heb je al snel veel verantwoordelijkheid. Ook is er geen bureaucratie en dat misten wij.”  


Hoe kwamen jullie op het idee voor LABFRESH?

“Wij wilden graag iets nieuws gaan doen in de kledingindustrie. Het is een van de meest vervuilende industrieën en kleding wordt al jaren op dezelfde manier gemaakt. In alle sectoren en industrieën werd volop geïnnoveerd, maar in de kledingindustrie niet. Dat zagen wij graag anders, dus zijn we gaan kijken naar wat er mogelijk was. Zo zijn we begonnen met het combineren van technologie en katoen om al onze kleding vlek- en geurwerend te maken.”


Wie is jullie voorbeeld?

“Het Amerikaanse bedrijf Everlane. Zij communiceren heel erg transparant over hun kleding en dat vind ik een hele mooie trend.”


Lukt het je kalm te blijven in deze onzekere periode?

“Onze deelname aan het tv-programma Dragon’s Den heeft een enorme boost gegeven. Daarnaast moet je als ondernemer goed tegen stress kunnen. Je werk laat je namelijk nooit los. Ik ervaar ook altijd een onderbuikgevoel van er moet nog iets gedaan worden. Vergelijk het met het niet studeren voor een toets in het weekend. Je ervaart dan ook een onrust van nog iets moeten doen.”


Ondernemen is vallen en opstaan. Hoe gaan jullie om met de huidige crisis?

“Na de allereerste persconferentie van Rutte viel in eerste instantie onze omzet compleet weg. Maar wij verkopen alleen online en waren net op televisie met onze deelname aan Dragon’s Den, dus dat kwam heel mooi uit. Daarnaast ben ik heel positief ingesteld over de toekomst, want ik denk dat mensen alleen nog maar meer online gaan kopen. Over het algemeen zijn we er goed vanaf gekomen.”


Waar ben je het meest trots op?

“Op ons product. Dat echt beter is dan wat er op dit moment te verkrijgen is. Alles draait om het product. Zo hebben we een overhemd ontwikkeld wat dankzij de vlek- en geurwerende eigenschappen veel minder gewassen hoeft te worden. We nemen innovatie serieus, zo zijn wel al op onze derde generatie overhemd en zijn we zijn we nu al anderhalf jaar bezig met het ontwikkelen van een broek. Wij willen een product maken dat beter is voor de consument en de wereld, daar moet het om gaan.”


Welk deel van je werk vind je het leukst?

“De diverse werkzaamheden. De ene dag ben ik met het team en de andere dag doe ik een leuk interview. Daarnaast reisden Kasper en ik heel weinig want samen weggaan is lastig als je ook samen een bedrijf runt. We besloten daarop vorig jaar een maand naar Bali te gaan met het hele team. We werkten vier dagen van de week in een coworking space en hadden dan een lang weekend. Ongelooflijk gaaf om te doen en om te zien hoe productief iedereen in vier dagen werd.”


Waar wil je nog beter in worden?

“In het ver vooruit plannen. Ik word vaak opgeslokt door de dagelijkse problemen. En soms is het moeilijk daaruit te stappen. Urgentie gaat voor wat belangrijk is. En dat is moeilijk want, wat belangrijk is moet ook voorgaan, maar urgentie wint het altijd.”


Wat zou je mensen die voor zichzelf beginnen willen meegeven?

“Test eerst of er vraag naar je product is. En doe dat zo snel mogelijk. Je moet niet eerst alles perfect willen maken en dan pas gaan kijken of er überhaupt vraag naar is. Veel mensen hebben goede ideeën, maar het gaat erom hoe je deze uitvoert.”


Waar zie je je bedrijf over tien jaar?

“We hopen het consumptiegedrag te veranderen, maar helaas is een verandering in gedrag niet snel tot stand gebracht. Die tien jaar gaan we dus wel nodig hebben!”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles