European Media Partner

Meer energie in de donkere maanden

Als je tijdens de koudere maanden de deur uit stapt om aan een nieuwe (werk)dag te beginnen terwijl het buiten nog pikdonker is en je ook aan het einde van de dag weer thuiskomt in het donker, slaat bij sommigen al snel dat bekende gevoel van lusteloosheid en vermoeidheid toe. Uit onderzoek blijkt ook dat 85 procent van de Nederlanders zich weleens vermoeid voelt. Bij 47 procent van de Nederlanders houdt dit langer dan een dag aan, bij 16 procent is vermoeidheid constant aanwezig. 

Vitamine B, C & D

Flinke stress of een langdurig slecht eetpatroon kunnen oorzaken zijn van een vermoeid en futloos gevoel. En als die vermoeidheid bovendien over een langere periode is opgebouwd heeft het lichaam ook veel langer de tijd nodig om zich te herstellen. Maar dit kan ook nog eens resulteren in een vitaminen- en mineralentekort. En een klein tekort aan bepaalde B-vitamines, vitamine C en verschillende mineralen maken al een flink verschil. Een tekort aan bijvoorbeeld vitamine D kan behoorlijke vermoeidheidsklachten opleveren. Om de donkere maanden dus beter door te komen zijn er flink wat voedingssupplementen op de markt die je kunt slikken om je energieniveau op peil te houden. Hoewel vitamines en mineralen zelf geen energie leveren, spelen ze wel een belangrijke rol bij het energiemetabolisme in je lichaam.


Magnesium

Zo is magnesium voor mensen met chronische vermoeidheid vaak een welkome aanvulling. Magnesium zorgt (net als ijzer) voor meer zuurstof in je bloed, en zorgt zo voor meer energie en meteen een betere nachtrust. Ook heb je magnesium nodig om het mineraal calcium goed te kunnen verwerken en kan het je helpen om beter te ontspannen. Vitamine C mag ook niet op het supplementen lijstje ontbreken. Het zorgt er namelijk voor dat je lichaam in topvorm blijft. Het verbetert de ijzeropname uit je voeding waardoor het zuurstoftransport in je bloed ook meteen verbetert. Daarnaast gaat vitamine C verkoudheid tegen, vermindert het spierpijnen (handig na een intensieve work-out) en bevat het grote hoeveelheden antioxidanten die je immuunsysteem alert houden.


B12 & Cafeïne

Ook cafeïne kun je in supplement vorm krijgen. Dit goedje zorgt voor een zeer snelle energie boost. Bij een dip ben je binnen enkele minuten weer scherp doordat je centrale zenuwstelsel een stoot adrenaline en dopamine binnenkrijgt. Deze stoffen zorgen voor meer energie en een algeheel geluksgevoel. Een ander supplement om in de gaten te houden is vitamine B12. Een vitamine B12-tekort komt echt niet alleen bij vegetariërs voor, dus vleeseters moeten hier net zo goed voor waken. Ongeveer vijf tot tien procent van de Nederlandse bevolking heeft een vitamine B12-tekort. Dit tekort zorgt ervoor dat de hersenen en het centraal zenuwstelsel niet optimaal functioneren. Vermoeidheid en geheugenverlies zijn onder andere bijkomende verschijnselen. Onderzoek toont aan dat het merendeel van proefpersonen die 2500 – 5000 mg vitamine B12 binnenkregen, binnen 2 á 3 weken een toename in energie en uithoudingsvermogen opmerkten. 

Delen

Journalist

Sylvana Terlage

Related articles