European Media Partner

Demy de Zeeuw: "Mijn droom is om een wereldmerk te bouwen"

Van topvoetballer tot topondernemer. Demy de Zeeuw is living the good life. En laat dat nou net precies zijn wat hij met zijn merk wil uitstralen. “Het hele concept is gebaseerd op mijn eigen leven en wat ik om me heen zag bij andere profvoetballers.”

‘Ik heb altijd al van kleding gehouden, ik denk ook dat ik daar zelf het meeste geld aan heb uitgegeven’

I wish I was a little bit taller, I wish I was a baller, I wish I had a girl that looked good, I would call her, I wish I had a rabbit in a hat with a bat, and a six four Impala. Rapper Skee-Lo wist 24 jaar geleden waar ex-voetballer en inmiddels succesvol ondernemer Demy de Zeeuw op dit moment de wereld mee probeert te veroveren: iedereen wil een baller zijn. Of anno 2019: een BALR.. Maar wat is dat nou precies een BALR.? Simpel. “In beginsel was een BALR. een topvoetballer, maar inmiddels is het breder. Het is een succesvol persoon. Dat kan een balsporter zijn, maar ook een model, een influencer, een DJ of een ondernemer. Eigenlijk iedereen die de luxury life leidt.” Bling bling dus. Stoere mannen met een mooi horloge, een mooie auto, een mooie vrouw, een mooi huis die naar de mooiste clubs gaat en altijd, maar dan ook altijd op de gastenlijst staat. Want hij is dé man. Hij is een BALR.. 


Wie is voor jou de ultieme BALR.? 

“Lewis Hamilton, omdat hij precies het leven leidt zoals ik dat voor me zie. Hij is bijna elke dag onderweg naar een ‘luxe’ bestemming, zijn vrienden zijn allemaal celebs, hij heeft een toffe kledingstijl, is altijd zichzelf en hij is een absolute kampioen. De belichaming van de ultieme BALR..” 


Ben je zelf een BALR.?

“Het hele concept is gebaseerd op mijn eigen leven en wat ik om me heen zag bij andere profvoetballers. Dus ja. Alhoewel ik altijd verstandig met geld om ben gegaan. Ik heb ook wel eens een mooie auto of horloge gekocht hoor, maar ik hecht eigenlijk steeds minder waarde aan dat soort dingen.”


Even terug naar het begin. Of het einde zoals je wilt. In de halve finale van WK voetbal in Zuid-Afrika wordt Demy de Zeeuw in zijn gezicht geschopt door de Uruguayaan Martin Caceres. Voor zijn voetbalcarrière het begin van het einde. “Die weken in Zuid-Afrika haalde ik het beste niveau qua voetbal dat ik ooit heb gehaald, helaas heb ik dat niveau na die schop nooit meer gehaald.” Hij kampte lang met de naweeën, en in plaats van een transfer naar een Europese topclub doofde zijn carrière langzaam uit. Iets dat De Zeeuw graag anders had gezien, maar: “Het is goed zo, er is meer in het leven dan voetballen, daarom heb ik er vrede mee.” Bijvoorbeeld een zeer succesvolle onderneming bouwen. In 2013, nog tijdens zijn voetbalcarriere start hij het modemerk BALR.. Waarom mode? “Omdat ik altijd al van kleding heb gehouden, ik denk ook dat ik daar zelf het meeste geld aan heb uitgegeven, haha.”


Maar moeten we BALR. wel als een modemerk bestempelen? Is het inmiddels niet eerder een lifestyle? Er is een BALR. auto, een horloge, bedden, noem maar op. 

“We zijn inderdaad meer een lifestyle, gericht op high quality. We hebben vorige week getekend voor stuk grond voor een BALR.-vakantiehuis in Marbella en gaan nu beginnen met bouwen. We verwachten het huis begin 2020 klaar te hebben. Wij zijn ook in gesprek met een grote partij voor een BALR.-hotel. Met ons bed hebben we al aantal BALR.-rooms. En binnenkort gaan we een volledig BALR.-appartement te koop aanbieden op een AA locatie in Nederland.” 

‘Het moet een imperium worden’, zei je ruim een jaar geleden in een interview. Je bent aardig op weg.

“Ja, best wel. De komende maanden openen we nog 6 nieuwe winkels. De omzet proberen we weer te verdubbelen, en we zijn hard bezig nieuwe mensen aan te nemen. Eind van het jaar zitten we denk ik op 250 man.”


Wanneer ben je tevreden? 

“Ik ben niet snel tevreden, ik heb altijd gevoel dat het beter en meer kan. Mijn droom is om een wereldmerk bouwen dat in hetzelfde rijtje staat als bijvoorbeeld Kenzo Dsquared. Dat kost heel veel tijd, maar we zijn pas 5 jaar bezig en ik ben nog maar 35. Ik heb dus nog even de tijd.”


Welk land droom je van?

“Amerika, omdat dat het land is van de aantallen. Het is moeilijk om binnen te komen als fashionbrand, maar als eenmaal aanslaat dan heb je ook goud in handen. Maar op dit moment zijn we daar nog niet klaar voor.”


Waarom niet?

“Je moet daar zijn, dat is heel belangrijk en die tijd hebben we voorlopig niet. Verder zit het ‘m vooral in de voorbereiding, dat moet je goed doen. Logistiek, qua personeel, juridisch: alles moet op groen staan. En dan moeten we gewoon doen wat we nu ook doen: netwerken, de juiste influencers bereid vinden om mee te werken, samenwerking zoeken met de juiste partijen... Ons businessmodel aan de voorkant is snel op te schalen, maar aan achterkant moet je ook klaar zijn.”


Welke luxury sta jij jezelf toe? 

“Ik hou heel erg veel van reizen en lekker eten, dus daar gaat het meeste van geld naartoe. Lekker op vakantie in een 5-sterren hotel met alles erop en eraan.”


En wat zou je nooit doen qua luxe? 

“Een privéjet of helikopter kopen, haha. Ik vind privé vliegen wel de ultieme luxe, maar de prijzen voor een vlucht vind ik onzin. Daarnaast hoor ik de laatste tijd te veel dingen met kleine vliegtuigjes en helikopters die niet zo fijn zijn. Dus nee, laten we dat maar niet doen.” 


Ervaar jij een maatschappelijke verantwoordelijkheid omtrent je merk en je bezigheden? Een BALR. kan ook vrouwen kwetsen, denkt wellicht niet gelijk aan duurzaamheid wat betreft zijn aankopen, reisgedrag. He’s living the life, maar is dat nog wel van deze tijd? 

“Ik ben mij daar zeker van bewust, maar al die dingen hebben tijd nodig. We zijn een jong bedrijf en mijn grootste verantwoordelijkheid is nu elke maand het salaris van al onze medewerkers. We zijn al wel veel meer aan het kijken naar sustainable fashion. Zo gaan we truien maken van flessen, werken we alleen maar met fabrieken met de juiste certificaten… We proberen ons steentje zeker bij te dragen.”


Tot slot: zijn jouw kinderen al BALR.’ers?

“Haha, nou, ze leven wel meer in luxe dan andere kinderen, dus op zekere hoogte wel.”

Feit

Demy de Zeeuw speelde als profvoetballer voor Go Ahead Eagles, AZ, Ajax, Sparta Moskou, Anderlecht en NAC Breda, waar hij zijn voetbalcarrière in 2016 afsloot. Van 2007 tot 2010 kwam hij tot 27 wedstrijden voor het Nederlands Elftal. In 2013 startte hij het modemerk BALR. dat al snel een groot succes werd, mede door de populariteit onder grote voetbalsterren als Neymar en Di Maria.

Delen

Journalist

Jerry Huinder

Related articles