European Media Partner

De wereld slapend verbeteren

Vaak staan we er niet eens bij stil. We kopen een dekbed of hoeslaken bij een grote keten voor een aantrekkelijke prijs en doen er vervolgens jaren mee. Maar zijn die eigenlijk wel op een eerlijke en duurzame manier gemaakt?

Het begon met deze vraag van een vriend (en toekomstige compagnon), vertelt Rob van den Dool, oprichter en directeur van Yumeko. “Hij vroeg mij waar ik onder sliep. En toen besefte ik dat ik, en waarschijnlijk velen met mij, daar niet of nauwelijks over nadacht. Ik kom zelf uit de advertising wereld en raakte steeds meer gefrustreerd over het feit dat ik steeds vaker bij de grote aandeelhouders zag dat ze wel mooie woorden hadden rondom duurzaamheid, maar dat het in feite voor hen te doen was om de winst die behaald moest worden. Toen is mijn zoektocht gestart om mijn maatschappelijke participatie weer te vergroten en kwam de vraag van die vriend als geroepen.”


Rob van den Dool, oprichter en directeur van Yumeko


Fairtrade

“Vervolgens ben ik mij gaan verdiepen in duurzame slaapproducten. Wanneer je op een eerlijke en duurzame manier wilt produceren is het onmogelijk om voor de lage prijzen die bekende aanbieders bieden producten te produceren en dat geeft eigenlijk al aan dat ergens in de keten iets of iemand heeft geleden. Dat wil zeggen een boer die te weinig geld heeft gekregen voor zijn katoen of werk, of dieren die dieronvriendelijk behandeld zijn voor het maken van dekbedden.” Ook zijn veel beddenproducten gemaakt van katoen. Alle kleren en spullen die gemaakt zijn van niet-biologisch katoen zorgen voor vijfentwintig procent van de chemicaliën verbruikt in de landbouw, gaat Rob verder. “Dit moest anders en daarom wilde ik duurzame beddenproducten, die op een fairtrade manier gemaakt zijn, maar die ook biologisch gecertificeerd zijn.”


Impact

“Geen misstanden meer in de keten, dat is mijn missie en ik merkte dat de keten zelf ook wilde weten of er misstanden plaatsvonden. Daarom ben ik gestart met de Impact rapportage. In eerste instantie om mijzelf scherp te houden, maar ook om aan anderen en collega’s te kunnen laten zien op wat voor manier duurzame slaapproducten gemaakt kunnen worden en hoe je dat kunt bereiken”, aldus Rob. “De impact wordt op verschillende manieren gemeten, onder andere door te kijken hoe het gebruik van water en chemicaliën en pesticiden voorkomen kan worden maar ook met het oog op werkgelegenheid en betere werkomstandigheden.” Bewustwording door middel van sprekende en concrete cijfers, zoals het feit dat je met één kilo biologisch katoen één kilo gif bespaart dat terecht komt in de grond/het grondwater. Alleen zo kun je ook het gedrag van de mensen veranderen, volgens Rob. 


Meaningful 

Niet alleen consumenten, maar vooral producenten hebben de verandering in handen, besluit Rob. “In plaats van af te geven op wat fout is, draaien wij op vertrouwen en hoop op de maakbaarheid van de samenleving. Dat de keten samen kan werken aan een meer betekenisvolle en duurzamere toekomst en dat het kan beginnen in je eigen duurzame slaapkamer.”

Delen

Journalist

Féline van der Linde

Related articles