European Media Partner

Binnenkijken bij Juwelier Van Willegen

Bij de Rotterdamse juwelier Van Willegen is het kopen van een mooi sieraad of horloge net zo’n feest als het geven ervan. Dat komt mede door de inrichting van de winkel, waar elke hoek anders en verrassend is. Het talking piece in de winkel is de flinke klok van QLOCKTWO. 

Een bezoek aan de Rotterdamse juwelier Van Willegen is meer dan alleen een mooi sieraad of horloge uitzoeken. “Ons concept is gastvrijheid”, vertelt Marie-Anne van der Maas, bij Van Willegen verantwoordelijk voor marketing, PR, website, reclamemateriaal en vooral aankleding. 


“99 procent van onze klanten komt om iets speciaals uit te zoeken; voor zichzelf of een dierbare, voor een jubileum of een huwelijk. Onze klanten worden daarbij helemaal in de watten gelegd. En daar hoort in ons concept een lekker hapje bij, vergezeld met een goed glas wijn of champagne.”


De juwelier koos voor deze aanpak toen een decennium geleden de opkomst van online winkels en de crisis ook verschillende slachtoffers maakte onder juweliers. “De vraag is hoe je het verschil kan maken zodat klanten bij je terugkomen. Dat kan je doen door waarde, beleving en kwaliteit toe te voegen. Dat kan je ook doen door het moment van aankoop net zo speciaal te maken als het moment van geven.”


De juwelier zocht daarbij inspiratie bij vijfsterrenhotels; hoe deze omgaan met gastvrijheid en luxe is de basis van de winkelinrichting. Dus vindt een bezoeker in de winkel een IWC Lounge met heerlijk zittende fauteuils en een open haard, is er elders een open keuken met bargedeelte en is een andere hoek ingericht met de kleurenstrepen van het mode-icoon Paul Smith. Om maar wat voorbeelden te noemen.


En ook past Van der Maas – “soms worden ze in de winkel ook gek van me” – de inrichting regelmatig aan aan bepaalde thema’s. Ze heeft een deel van de winkel al eens ingericht als boudoir, als pruilkamer, een andere keer koos ze voor de stijl van een circus. Ook houdt ze modetrends in de gaten. Ook bij Van Willegen voeren rood, groen en okergeel daarom nu de boventoon in de collecties.


“Je moet bij de inrichting een goede basis hebben. Details maken daarna het interieur af”, vertelt ze over haar aanpak. Ze wijst daarbij op een 90 bij 90 centimeter grote vierkante klok van QLOCKTWO van ruw staal met roestig uiterlijk. “Op een strakke muur is dat een eyecatcher. Het is een talking piece, iedereen ziet het.”


De klok is bijzonder, omdat deze in vele kleuren, materialen en talen te verkrijgen én aan te passen is. “De panelen kun je los kopen. Als je bent uitgekeken op een kleur, kun je met het nieuwe paneel een andere klok maken. Het geeft direct een nieuwe uitstraling aan de kamer.”

Delen

Journalist

Related articles